HT10

Jag är i början, mitten av en kris, adolecensen tror jag den kallas. Vad ska jag göra efter gymnasiet. Istället för att ligga och spänna mig på nätterna och inte orka sova bestämde jag mig för att kolla upp de saker jag skulle kunna tänka mig att göra till hösten;

  1. Byggnadsingenjör - Det känns rätt på något vis, den vanligaste inriktningen på högskoleingenjör. Det finns efterfrågan och verkar väldigt intressant. Denna utbildning finns på de felsta universitet och högskolor, med aningen olika fokus. Tyvärr eller lyckligtvis (?) så finns den i Karlstad och Örebro, så vill jag så behöver jag ju inte flytta så långt bort. Med tanke på att utbildningen är vanlig så kan jag ju välja vart i Sverige jag vill gå den, tyvärr så finns den INTE i Sveriges vackraste landskap Småland, surt.
  2. Sjöingenjör - 4 årig utbildning i Kalmar. Verkar spännande, men vill jag ta ansvar för att ett helt fartyg med besättning ska klara sig utan problem på havet?
  3. Biståndsingenjör - 180 p, tre år i Skövde. Examensarbetet görs i ett U-land. Handlar om att förbättra u-länders levnadsvillkor. Hjälpa länderna med vatten o.s.v. Verkar spännande, men samtidigt skräckinjagande
  4. Brandingenjör - Verkar ypperligt spännande, handlar om bränder, risker o.s.v. Jag var verkligen insatt på att bli detta, men insåg sen att jag är rädd för eld. Hmm...
  5. Au Pair - Funderar på ett år utomlands. En liten avbrytare mitt i allt plugg kanske vore något. I så fall skulle jag vilja  arbeta i Skottland, Irland eller England. Verkar så underbart där.
  6. Frisör - Skulle jag få möjligheten att ändra mitt gymnasieval skulle jag förmodligen söka frisör. Kanske vore något nu?

Det är viktigt att ta tag i det här nu, jag vill inte skjuta bort saker och tänka att det löser sig sen. Jag måste ta tjuren vid hornen och engagera mig. Så är det bara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0